pondělí 3. února 2014

1.2 Proč je všude tolik zpracovaného jídla

(pokračování kurzu Child Nutrition and Cooking 2.0, volně přeložené by Svatá Prostota :-)

Prioritou pro společnosti, které vyrábí zpracované potraviny, je tyto potraviny prodat spotřebitelům a tím vytvářet zisk.To je jeden z hlavních důvodů, proč společnosti na prvním místě zpracovávají potraviny.
Pokud výrobce potravin použije relativně levnou syrovou (raw) přísadu, například kukuřici, a pak odstraní z této potraviny většinou jejích živin, jídlo vydrží déle. Proč? Protože škůdce, například plíseň, lákají potraviny s nízkých obsahem živin velmi málo. Výrobci potravin následně přidají spoustu věcí, které buď zvyšují chuť jídla nebo napomáhají k jejich delší trvanlivosti. Například kukuřičný sirup, sůl, příchutě, stabilizátory a jiné konzervační látky. Pak jsou přidávány ještě další věci na zlepšení textury pro výživu a vzhled. Věci, jako jsou tuky a barviva. A konečně, zpět do potravin jsou přidávány syntetické živiny, tak, aby výrobci mohli skutečně tvrdit, že je pro nás jídlo zdravé. tTm, že zamaskují výchozí materiál mnoha různými způsoby, dávají nám mylný dojem většího výběru. Například kukuřice. Základní složka kukuřice může být zpracována  tak, že v konečném výsledku vypadá jako mnoho různých produktů. A my, spotřebitelé, máme pocit, že máme ohromný výběr, když jdeme nakupovat.
Nyní, protože tak mnoho firem soutěží o naše peníze utracené za jídlo, jejich uváděním na trh různých varient jídla se stalo velmi sofistikované. Miliardy dolarů jsou vynakládány každoročně na marketing zpracovaných potravin pro nás a pro naše děti. Ve Spojených státech neexistují žádná pravidla o tom, které potraviny mohou být uváděny na trh, vzhledem k věku.
Naše děti navíc tráví  více času před obrazovkou, čímž vzniká větší pravděpodobnost, že budou vystaveny reklamám na tento druh potravin.


Tak co s tím můžeme dělat ?
Pojďme zahájit protimarketingovou kampaň. My, rodiče na celém světě, máme "speciální druh přístupu spotřebitelů", protože spotřebitelé jsou naše děti. Takže, i když naše kampaň je možná méně efektní a méně barevná než reklamy, které  naše děti vidí ve světě kolem sebe, může být přesto dost silná. Například, když nás vidí jak máme rádi ovoce a zeleninu, jsme reklamou pro naše děti na tyto potraviny my. :-)
Zvolíme-li méně zpracované potraviny  a věnujeme-li více času k nalezení potravin, které jsou lokální - pěstované blíže k našemu domovu, bude to mít pravděpodobně vliv na budoucí volbu našich dětí. Pokud máte v blízkosti farmářský obchod nebo zemědělce prodávající lokální zeleninu, vemte tam děti s sebou. Pokud máte místo na vaší zahradě nebo na vašem okenním parapetu,  pěstujte rostliny, které můžete později se svými dětmi sníst. A pak se s nimi promluvte. Vysvětlete jim v jazyce adekvátním jejich věku, že reklamy mohou někdy ukazovat věci lepší, než jaké doopravdy jsou. A že často mohou reklamy nabízet věci, které nepotřebujeme a které  nejsou dobré pro nás. Ukažte jim příklady. Zábavnou a veselou formou samozřejmě. :-) Snažte se omezit působení televizní reklamy orientované na zpracované potraviny. Ale co je nejdůležitější, dejte jim vědět, že mají možnost volby a tuto volbu mohou využít moudře. Tak, aby se cítily zdravě a šťastně.

2 komentáře:

  1. Pěkné články! Přiznám se, že až do prvních příkrmů mého dítěte jsem potraviny zas až tak neřešila (snažila jsem se jíst "zdravě", ale místo pomeranče jsem si klidně dala šumák s extra dávkou vit. C :-o ...). Poté, co jsem ochutnala první kupovaný příkrm (divila jsem se, že mu nejede...), tak jsem prozřela, byl to teda hnus :-D Začala jsem vařit jemu i sobě vždy na dva dny z čerstvé (případně mražené) zeleniny (v rámci možností BIO), spolu s ním objevuju nové chutě (takovou červenou řepu, fenykl, zelené fazolky nebo dýni jsem dřív zrovna nemusela) a je fakt, že kuřecí od farmáře chutná prostě jinak.

    OdpovědětVymazat
  2. Jájo, naprosto souhlasím. S narozením dítěte se můj zájem o jídlo posunul značně jinam ;-) Díky omezením průmyslově zpracovaných potravin zjišťuji, že snadno rozpoznám jednotlivé ingredience - například v sušenkách, jsem citlivější na sůl, z koření si vybírám a soustředím se na lokální sezónní potraviny... Vlastně nejsem toli náročná na "rozmanitost", kterou nabízí supermarkety a která vlastně ani rozmanitostí není ;-) Budu postupně dodávat další články - díky za reakci ;-) Věřím, že následující řádky budou inspirací ;-)

    OdpovědětVymazat